Az átlagos szülő ilyenkor elmegy füzeteket vásárolni, új tolltartót és tornafelszerelést is néz a gyereknek, esetleg körző-vonalzó, „szagos radír” is kerül a kosárba, majd mindezek végeztével elégedetten hátra dől, és röviden összegzi a beszerzőkörűt sikerességét. De mit tesz a felkészült szülő, aki nem csak az eszközökre gondol, de a tanulás folyamatára is?

A tanulás folyamatát értelmezni nem könnyű, sok olyan ember van, aki nem tud tanulni. De mégis hogyan zajlik a tanulás?

Az első és legfontosabb része a tanulásnak, az érzékelés: a gyerekek próbálnak egy betűt leírni a tábláról, vagy esetleg egy számot írnak a füzetbe. Ha jól végig gondoljuk a folyamatot, láthatjuk, hogy szemünk kiemelt szerephez jut az iskolában, talán az egyetlen tantárgy, ahol ez nem (teljesen) így van, az az énekóra.

A gyerekek látására ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani: ha nem látja jól a táblát, vagy esetleg a könyvben rosszul olvassa a betűket, írásjeleket, matematikai jelzéseket, akkor könnyen téveszt, és ez a tévesztés egy dolgozat esetén akár pontlevonással járhat.

Mi, a Szembogár Optika, hogyan készülünk az iskolára?

Először is megvizsgáljuk a gyerekek látásélességét: ha optikai hiba torzítja az információt, akkor azt könnyedén tudjuk javítani: egy új szemüveggel gyerekjáték az ötösök gyűjtése!

Továbbá fontos azt megvizsgálnunk, hogy a két szem megfelelően működik-e együtt? Ilyenkor az a cél, hogy a két szem által látott kép továbbítás után „fedje” egymást, azaz az agy könnyedén feldolgozza a két különböző szemből (és szögből) érkező információkat, ezután indul az ő munkája.

A tanulás folyamatát értelmezni nem könnyű, sok olyan ember van, aki nem tud tanulni. De mégis hogyan zajlik a tanulás?

Az első és legfontosabb része a tanulásnak, az érzékelés: a gyerekek próbálnak egy betűt leírni a tábláról, vagy esetleg egy számot írnak a füzetbe. Ha jól végig gondoljuk a folyamatot, láthatjuk, hogy szemünk kiemelt szerephez jut az iskolában, talán az egyetlen tantárgy, ahol ez nem (teljesen) így van, az az énekóra.

A gyerekek látására ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani: ha nem látja jól a táblát, vagy esetleg a könyvben rosszul olvassa a betűket, írásjeleket, matematikai jelzéseket, akkor könnyen téveszt, és ez a tévesztés egy dolgozat esetén akár pontlevonással járhat.

Mi, a Szembogár Optika, hogyan készülünk az iskolára?

Először is megvizsgáljuk a gyerekek látásélességét: ha optikai hiba torzítja az információt, akkor azt könnyedén tudjuk javítani: egy új szemüveggel gyerekjáték az ötösök gyűjtése!

Továbbá fontos azt megvizsgálnunk, hogy a két szem megfelelően működik-e együtt? Ilyenkor az a cél, hogy a két szem által látott kép továbbítás után „fedje” egymást, azaz az agy könnyedén feldolgozza a két különböző szemből (és szögből) érkező információkat, ezután indul az ő munkája.

Jól látható, ha ez nem sikeres, akkor az agynak először ki kell javítani a hibákat, amelyeket a szemek továbbítottak: ez többletmunkával jár, mely terheli a rendszert.

Képzeljünk el egy futószalagot, ahol két különböző Lego elem érkezik, és egyetlen mozdulattal összeilleszthetőek, amennyiben megfelelő szögben állnak ezek a Lego elemek. Ha az egyik soron néha, vagy akár gyakran fordítva helyezik rá a futószalagra az elemet, akkor mielőtt a teljes egész elkészülne, meg kell fordítani, így belassul a képzeletbeli Lego elem gyártás, és kevesebb elemet tud a rendszer feldolgozni.

Nos valami hasonló történik, ha például a szemizmok nem működnek megfelelően, de hasonló probléma léphet fel akkor is, ha az agy nehezebben dolgozza fel az információkat.

Mint szülő, milyen „tünetekkel” találkozhat, amelyekre érdemes figyelni?

Sortévesztés, klasszikus probléma. Olykor-olykor bárkinél előfordulhat, de ha többször tapasztalja a sortévesztést a gyereknél, akkor arra figyelmet kell szentelni.

Hasonló számok/betűk tévesztése, ez szintén egy általánosabb jellegű, sokszor fénytörési hiba, de látatlanban nem jelenthetjük ki egyértelműen!

Gyerek figyelmének gyors csökkenése, olyan tevékenység keresése, amely nem a tanulás, vagy a tanulás olyan része, amely jobban szórakoztatja.

Bizonyos távolságok kihagyása a tevékenységek közül: nem szeret közelre „dolgozni”, rajzolni, olvasni, vagy nem szeret távolra „dolgozni”, pl az órákon kivonja magát az aktív csapatból.

Visszahúzódás a társai köréből, ebben az esetben sokan legyintenek, miszerint csak félénk a gyerek, vagy ilyen természetű, de nem ritka az sem, ha a bizonytalan látás miatt zárkózik be!

További nehezítő tényező, hogy a gyerekek nagyságrendekkel többet „kütyüznek”, azaz valamilyen elektronikus eszköz segítségével ütik el az időt. Ma már kimondott tény, hogy a túlzott mobiltelefon használat erősíti a rövidlátást, statisztikailag kimutatható, hogy a kicsi hordozható eszközök elterjedésével a miópia is jóval nagyobb arányban mutatható ki.

Mindezek figyelembevételével bizony minden szülő felteszi a kérdést: mivel a fent említett problémák akár komoly utánajárást igényelnek, mégis hogyan lehetne segíteni, akár helyben?

A jó hír az, hogy üzletünk nem kizárólag szemüveg készítéssel vagy klasszikus látásvizsgálattal várja a pácienseket, hanem a fenti problémák feltérképezésére indított funkcionális látásvizsgálat során mérjük fel a teljes látórendszer képességét.

Ez a módszer egyedülálló, kevesen foglalkoznak vele, és sokan félnek tőle, de rendkívül megbízható módon segítünk tanulási nehézségeken, diszlexián, vagy akár csak egyszerű látásproblémán is.

Jelentkezzenek be funkcionális látásvizsgálatunkra weboldalunkon keresztül, így garantáltan tudunk időt szakítani a legfontosabb problémákra.